Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Oameni de ştiinţă: Topirea gheţii polare schimbă modul în care Terra se roteşte în jurul axei proprii

11 Apr 2016 05:38:32
Autor: Silviu Boiangiu

Încălzirea globală şi topirea gheţii polare modifică modifică felul în care Pământul se roteşte în jurul axei sale, arată un nou studiu NASA.

Potrivit oamenilor de ştiinţă citaţi de The Guardian, topirea gheţii, în special în Groenlanda, a modificat distribuţia masei planetei, iar acest lucru a dus la modificarea axei pe care planeta se roteşte.

Oamenii de ştiinţă şi navigatorii măsoară cu exactitate poziţia Polului Nord şi deplasarea acestuia din 1899, iar pentru cea mai mare parte a secolului XX acesta a migrat uşor către Canada. Deplasarea şi-a schimbat traseul recent, iar acum Polul Nord se deplasează către Anglia, spune autorul studiului, Surendra Adhikari, de la NASA.

„Deviaţia recentă de la traiectoria secolului XX este foarte dramatică”, a spus cercetătorul.

Deşi această modificare nu are consecinţe negative, ea este una semnificativă. Jonathan Overpeck, profesor la Universitatea din Arizona, spune că deviaţia „subliniază cât de real şi profund este impactul pe care oamenii îl au asupra planetei”.

Din 2003, Groenlanda a pierdut, în medie, 272 trilioane de kilograme de gheaţă pe an, pierdere care afectrează rotaţia Pământului într-o manieră similară cu felul în care este afectată rotaţia unui patinator artistic atunci când îşi ridică un picior.

În plus, Antarctica de Vest pierde aproximativ 124 trilioane de kilograme de gheaţă pe an, în timp ce Antarctica de Est câştigă aproximativ 74 de trilioane de kilograme de geaţă pe an, fenomen care accelerează procesul.

Toate aceste fenomene, combinate, duc la deplasarea polilor către est, spun cercetătorii.

Jianli Chen, cercetător senior la Centrul pentru Cercetări Spaţiale al Universităţii din Texas, este primul care a legat, în 2013, modificarea direcţiei de deplasare a polilor de încălzirea climei. El spune că noile date ale NASA reprezintă un pas înainte faţă de studiile sale.

„Nu este nimic în legătură cu care să ne îngrijorăm. Este doar un alt efect interesant al schimbării climei”, explică Chen.

foarte atent
11.04.2016, 09:45:05

si eu am observat ca Pamantul a inceput sa se roteasca invers !!

-1 (3 voturi)
popa andrei
11.04.2016, 23:41:10

Nu, ai luat-o pe ulei

-1 (1 vot)
Stanila Ion
11.04.2016, 11:58:29

De fapt este un fel de "manastire-ntr-un picior, ghici ciuperca ce-i". Topirea masiva a gheturilor mareste nivelul apelor oceanelor, ori densitatea medie a planetei e de vre-o patru ori mai mare decat a apei. Automat si distributia maselor se schimba si va avea loc si o mica modificare nu doar a axei de rotatie a pamantului, deci a polilor geografici, ci si a perioadei de rotatie. Explicatiile se pot gasi in legile mecanicii si, deci, in manualele de mecanica teoretica.

+1 (1 vot)
Iulian Parvulescu
11.04.2016, 23:02:17

hai sa nu stricam echilibrul intern al omenirii cu stiri de tampitei; in decursul istoriei planetei TERRA au avut loc tot timpul asemenea ....deplasari;

+1 (1 vot)
Iulian Parvulescu
11.04.2016, 23:08:21

s-a topit "masiv" si gheata din paharul lui Basescu si planeta tot se mai roteste;

Vezi toate comentariile (10)