Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Oamenii de ştiinţă au descoperit cel mai mare vulcan de pe planetă

29 May 2020 12:06:38
Autor: Redacţia Adevărul

Mauna Loa nu mai este deţinătorul acestui titlu, fiind detronat de un vulcan uriaş, descoperit în apropiere de Hawaii.

În nord-vestul oraşului-capitală Honolulu, la aproximativ 952 de kilometri, se află două vârfuri muntoase, care se ridică până la aproape 52 de metri deasupra nivelului mării. Dedesubtul apei însă, se află cel mai mare vulcan din lume, o formaţiune monstruasă numită Pūhāhonu.

Pūhāhonu se traduce, în hawaiiană, prin ”ţestoasa care iese la suprafaţă pentru a respira” şi face parte dintr-un lung lanţ de munţi vulcanici care se întinde de la insulele Hawaiiene până la marginea estică a Rusiei. Majoritatea celor aproape 120 de vulcani aflaţi în acest lanţ sunt inactivi, fiind şi îngropaţi sub ape, însă câţiva încă mai ies la suprafaţă, printre care şi Pūhāhonu, arată LiveScience.

Acesta îi ia locul drept cel mai mare vulcan din lume lui Mauna Loa, gigantul care se află în Big Island, tot în Hawaii. De la baza sa, aflată pe fundul oceanului, până la vârf, Mauna Loa măsoară 9170 de metri, fiind mai înalt chiar şi decât muntele Everest, şi are un volum de 80.000 de kilometri cubi.

Acestea sunt vârfurile Gardner, singurele elemente vizibile ale lui Pūhāhonu, cel mai mare vulcan din lume. Foto: NOAA/LiveScience

Într-un nou studiu, care va fi publicat în întregime pe 15 iunie, în Earth and Planetary Science Letters, oamenii de ştiinţă indică însă că Pūhāhonu este uriaş chiar şi în comparaţie cu Mauna Loa, având un volum de 150.000 de kilometri cubi. Doar 30% din acesta este vizibil deasupra apei, restul fiind atât de adânc îngropat încât Pūhāhonu a cauzat solul de sub el să se scufunde cu sute de kilometri în cei 14 milioane de ani de la formarea sa.

V G
29.05.2020, 12:51:04

S-a scufundat solul sute de kilometri??? Pe buuune? Asa zice google translate? Pai scoarta terestra de-abia are 15-20km grosime....daca pietroiul asta se scufunda sute de kilometri in 14mil de ani, in 500mil va iesi pe partea cealalta..... Ce articol interesant ar fi putut sa iasa din datele astea.... De cand mama naibii toti repetentii scriu articole??? Si isi mai si ascund numele....auzi...redactia adevarul

Bibi Loi
29.05.2020, 14:23:43

Pai de-aia au ajuns ziaristi, ca nu inteleg diferenta intre sute de kilometri si sute de metri. In plus, de vulcanul asta se stie de foarte multi ani iar volumul lui a fost calculat in 2014...dar cui sa ceri, ce sa ceri???