Oamenii de ştiinţă au descoperit o planetă unde plouă cu fier topit şi vântul ajunge la peste 16.000km/h

Aşa ar putea arăta ploaia cu fier topit din Wasp-76b. Foto: ESO/M Kornmesse

Un studiu publicat în revista Nature este o nouă mărturie a diversităţii planetelor din afara sistemului nostru solar, după ce oamenii de ştiinţă au descoperit Wasp-76b, o planetă unde plouă cu fier topit.

Exoplaneta Wasp-76b se află la 640 de ani-lumină distanţă, în constelaţia Pisces, şi este un gigant gazos extrem de fierbinte, care orbitează steaua sa la aproximativ 3^ din distanţa dintre Pământ şi Soare. Astfel, temperaturile de la suprafaţă sunt uriaşe şi se formează un fenomen bizar, prin care plouă cu fier topit.

Condiţiile locale ale vremii includ temperaturi de 2400 de grade Celsius, vânturi care ajung până la 16.093 de km/h şi o ploaie constantă cu fier topit.

Climatul extrem de ostil al planetei a fost descoperit cu ajutorul unei instrument nou montat pe Telescopul VLT (Very Large Telescope) din Chile. Astonomii spun că acest nou instrument va transforma felul în care vedem lumile aflate în afara sistemului nostru solar.

”Este un tip de lume pe care nu ne-o putem imagina cu uşurinţă, deoarece nu avem nimic cu care o putem asemăna în sistemul nostru solar” spune Christophe Lovis, un cercetător în materie de exoplanete de la Universitatea din Geneva, co-autor al studiului, citat de Guardian.

Deoarece planeta este atât de apropiată de steaua sa, se află într-o rotaţie sincronă, adică arată tot timpul aceeaşi faţă către steaua respectivă (precum Luna şi Pământul).

Pe partea ”de zi”, cea vizibilă, temperaturile sunt cu 1000 de grade mai ridicate, moleculele se separă în atomi, iar fierul se evaporă în atmosferă sub forma unor nori metalici. Diferenţa extremă de temperatură dintre partea ”luminată” şi cea întunecată duce la crearea unor vânturi extreme, care transportă vaporii de fier în partea întunecată, acolo unde se condensează şi urcă în atmosferă, coborând din nou sub formă de ploaie.

Peste 4000 de exoplanete au fost confirmate până acum, iar lucrările la observatoare mai puternice sunt în toi. Anul viitor va marca lansarea Telescopului Spaţial James Webb, unul dintre principalele instrumente pe care astronomii le vor folosi pentru a descoperi dacă o planetă îndepărtate poate avea condiţiile necesare vieţii.