Oamenii de ştiinţă au reuşit să creeze gheaţa fierbinte

FOTO Gyorgy Varga

O echipă de oameni de ştiinţă din SUA a reuşit să creeze gheaţa fierbinte, sau apa superionică, care există pe alte planete, relatează slate.fr.

Gheaţa fierbinte există pe planete gigant precum Uranus şi Neptun. Pe Terra, primele teorii despre acest tip de gheaţă datează din anii 1990. Totuşi, pe o planetă mică ca a noastră, fenomenul a fost foarte greu de explorat într-un mod durabil.

Condiţiile necesare pentru ca apa să ia această formă sunt greu de îndeplinit în laborator. În 2019, oamenii de ştiinţă au reuşit acest lucru, dar numai pentru o miliardime de secundă.

Conform revistei ştiinţifice Nature Physics, o echipă de la Laboratorul Naţional Argonne, unul dintre cele mai mari din Statele Unite, a reuşit să producă apă superionică, de data aceasta suficient de mult timp pentru a o putea studia.

Cercetătorii au obţinut acest rezultat plasând apă într-o celulă de nicovală cu diamant şi apoi încălzind-o cu raze X. Descoperirea ne-ar putea ajuta să înţelegem mai bine giganţii de gheaţă şi cum funcţionează aceştia, scrie slate.fr.