Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Pământul a intrat în a şasea extincţie în masă, care ar putea duce inclusiv la dispariţia speciei umane

20 Jun 2015 21:59:56
Autor: Alina Vasile
75% din speciile cunoscute astăzi ar putea să nu mai existe după doua generaţii FOTO AP

În urmă cu 65 de milioane de ani, dinozaurii au dispărut în ceea ce este cunoscut sub numele de a cincea extincţie în masă care a afectat Planeta. Acum Pământul a intrat într-o nouă etapă de extincţie, iar oamenii ar putea fi principalii responsabili, arată un nou studiu publicat în revista „Science Advances“ şi citat de CNN.

Precedentele extincţii au fost cauzate de dezastre naturale de amploare, de la meteoriţi la erupţii vulcanice devastatoare, însă de data aceasta cercetătorii susţin că responsabilitatea îi aparţine omului, prin schimbările pe care le-a exercitat asupra mediului, prin defrişări, braconaj, pescuit excesiv sau încălzirea globală.

Raportul, întocmit de oameni de ştiinţă de la universităţi de top precum Stanford, Princeton şi Berkeley, atrage atenţia că ritmul în care dispar speciile de vertebrate a crescut de 114 ori.

„Dacă această tendinţa va continua, viaţa va avea nevoie de milioane de ani să îşi revină, iar specia noastră probabil va disparea la început“, susţine autorul principal al studiului, Gerardo Ceballos, potrivit „The Independent“.

Specii în pericol de dispariţie

Cercetătorii care au analizat rata de extincţie a vertebratelor au constatat că, din 1900, în jur de 477 de specii au dispărut, rata de extincţie fiind de peste 100 de ori mai mare decât în perioadele în care Pământul nu trecea printr-o astfel de fază. Dacă oamenii nu erau principala sursă care să ducă la extincţia lor, doar 9 specii ar fi dispărut. Din acest motiv, cercetătorii se tem că 75% din speciile cunoscute astăzi ar putea să nu mai existe după doua generaţii.

„Există exemple de specii din întreaga lume care sunt, în esenţă, nişte zombi. Ne tăiem craca de sub picioare“, atrage atenţia şi Paul Ehrlich, profesor la Universitatea Stanford.

Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (UICN) spune că cel puţin 50 de specii de animale se apropie de dispariţie în fiecare an.

În jur de 40% din totalul amfibienilor şi 25% din mamiferele sunt ameninţate cu dispariţia, iar lemurii se confruntă cu o adevărată luptă pentru supravieţuire: 94% din toţi lemurii riscă extincţia. Pe lângă faptul că habitatul lor din Madagascar este distrus de exploatarea forestieră ilegală, lumurii sunt vânaţi şi pentru carnea lor.

„Putem face o schimbare majoră, pentru a nu fi noi generaţia responsabilă de ştergerea de pe suprafaţa pământului a trei sferturi din formele de viaţă de pe Terra“, spune Anthony Barnosky, biolog la Universitatea Berkeley.

Biodiversitatea asigură funcţii importante, printre care aerul din atmosferă şi purificarea apei potabile - viaţa aşa cum o ştim depinde de un nivel ridicat al diversităţii speciilor, spun oamenii de ştiinţă.

„Oamenii cred că dispariţia speciilor nu înseamnă nimic grav, pentru că cercetătorii nu pot prezice cu exactitate când acest fenoment ar putea duce la prăbuşirea lumii. Problema este că mediul nostru este asemeni unui zid de cărămidă: va rezista dacă scoţi una, şi încă una, dar, în cele din urmă, este nevoie de înlăturarea unei singure cărămizi pentru ca totul să se năruie deodată“, spune Ceballos.

Ce poate face omenirea

Barnosky spune că există o serie de măsuri pe care oamenii le pot lua, transmite CNN:

- Redu amprenta de carbon (emisiile de dioxid de carbon care rezultă din activităţile zilnice) - pentru a împiedica schimbările climatice să ajungă sub niveluri critice.  Amprenta de carbon se poate calcula accesând site-ul www.generatiaverde.ro

- Nu cumpăra produse fabricate din specii aflate pe cale de dispariţie - fildeş, blănuri de animale sau coarne de rinocer

- Mănâncă mai puţină de carne - în prezent, 40% din suprafaţa Pământului este cultivată, iar dacă  terenurile folosite pentru a hrăni animalele ar fi folosite pentru a asigura hrana oamenilor, am avea la dispoziţie 50-70% mai multe calorii, suficient pentru a alimenta un miliard de oameni în plus. Aceasta ar elimina necesitatea de a distruge ecosistemele naturale precum pădurile tropicale, pentru terenuri agricole.

„Uşor, uşor, oamenii înţeleg nevoia de shimbare. Dar indiferent ce decidem să facem în următorii 10-15 ani, vom hotărî viitorul biodiversităţii pe Pământ“, spune Barnosky.

În ultimii 540 de milioane de ani au avut loc cinci mari fenomene de acest fel. Ultima dintre ele, provocată de impactul cu un meteorit în zona Peninsulei Yucatan (Mexic), a avut loc în Cretacic şi a dus la pierderea a 76% din specii, inclusiv a dinozaurilor.

Luiza Bratu
21.06.2015, 02:00:29

Oamenii distrug bogatiile naturale ale planetei pentru bani....este singurul scop...nu conteaza nimic decat banii, ce mananca si sa poata sa ...se "distreze sportiv". Real nici una dintre elementele baza ale vietii nu se respecta. Distrugem padurea care sunt plamanii verzi ai planetei, pamantul roditor dispare si asemeni lui toate speciile conlocuitoare dintr-o tragere cu escavatorul...padurea la ras inseamna desert cu toate consecintele lui. Poluam apele de peste tot cu orice ne vine la indemana de la detergentii aruncati in gradina, pe malul raului pana la deversari industriale, cianurari si deseuri radiocative...efectul.......... desertificare.... dar unii oameni castiga bani..foarte multi bani...dar banii nu sunt un produs al planetei si nici nu intretin sau sprijina evolutia vietii......se fac din distrugerea elementelor constitutive ale vietii sub orice forma pe acesta planeta. Deci unii oameni aduna bani...care nu ii vor ajuta la nimic pe o planeta in curand pustie....sunt mii de asemenea planete in univers...cu viata sunt foarte rare...deci de ce sa nu o distrugem, pentru ca o avem inca ? Cei ce au provocat calamitatile naturale cu instalatii de toate tipurile modificand campurile electromagnetice generand schimbari ale vremii si comportamentelor fiintelor vii, amenintarile si folosirile de arme nucleare, cianurarile , forarile, escavatiilede orice tip, fracturarile hidraulice, defrisarile, inarmarile si razboaiele religioase, distrugerea conditiilor de mediu si saracirea masiva a popoarelor Africane, campul de radiatii electromagnetic si de urmarire a comunicatiilor care intrfereaza campul atmosferic generand unde de tip cuptor cu microunde....toate au produs si produc ...distrugeri incomensurabile pentru tot ceea ce inseamna manifestarea vietii pe acesta planeta. Categoric unii muritori si ei...disperati poate ca au ajuns la varsta la care este timpul biologic sa parasesca aceasta dimensiune...fac orice ...sa mai adune niste bani...in speranta ca vor ramane nemuritori. Nimeni in toata istoria lumii de primele atestari nu a ramas pe pamant indiferent de autointitulata origine "divina", "sange albastru"..indiferent de aur, bani, averi, distrugeri, abuzuri si manifestari de boli psihice...nimeni nu a ramas pe planeta desi povestile si basmele spun ca exista "viata vesnica" precum serialul "Nemuritorul" pana si acela a avut un sfarsit. Dar exista o boala ..se numeste boala puterii cand omul prin diverse mijloace ajunge sa stapanesca ceva...si atunci se declanseaza o criza puterii care nu are nici o legatura cu realitatea obiectiva si biologica...este o forma de delir ..si ...in disperarea lui ..acel om este capabil sa manipuleze platind ..pentru a distruge sau pentru acapara. Real nimeni nu poate traii decat in locul in care se afla si imbraca cu un sigur rand de haine, un singur set de bijuterii, circula cu o sigura masina pe un singur loc si de dormit intr-un singur spatiu....restul....dar paranoia nu vede realul niciodata. Trist este ca multi oameni au inteles democratia, tara, planeta ca pe propriul buzunar si le-a mers...dar timpul biologic ticaie si pentru ei...Planeta , continentul, tara, orasul nu este doar al meu, este al urmasilor mei si al urmasilor urmasilor mei ...eu avand drept de folosinta, singurul drept pe care il impartasesc cu toti semenii mei creaturi de viata vizibile si invizibile care alcatuiesc acest ecosistem , multisistem numit viata. In fata vietii si mortii suntem egali indiferent cine suntem si de unde. Avem capacitatea tehnologica de a distruge ...dar constiinta si ratiunea ...atator milioane de oameni...ar trebui pe ei ce se considera specialisti, sa traga un mare semnal de alarma. Planeta se revolta pe drept...asa cum istoric a fost demonstrat ca a mai facut-o . Au disparut Atlantida, Lemuria si poate si alte societatii, care descoperirile arheologice arata ca au fost mult mai avansati tehnologic si stiintific decat noi. Existand dovezi si precedente cat si semne clare...oare ce conteaza ? Banii sau viata ? Viata - conditiile de viata sunt suma mii de procese in acelasi timp, de care nu suntem constienti si nici nu le vom putea vreodata genera noi...natura este mult mai complexa decat vreodata mintea omenirii ...adica a unei singure specii va fi vreodata capabila sa o inteleaga sau sa o genereze. Suntem o parte din elementele si formele vii create ca specie pe acesta planeta. Categoric avem anumite abilitati...dar limitate...si asa va fi si este normal sa fie pentru a putea convietui armonios cu toate celelalte forme de viata. Unii cred in automanipulare religioasa sau spirituala...ne-au facut demonstrat istoric mai mult rau...real oamenii cred ca faptele lor li se iarta...dar nu li se iarta..ele produc consecinte...si consecintele se platesc de catre toti si vinovati si mii de fiinte nevinovate distruse de aberatiile oamenilor credinciosi in iertari si motivatii absurde de credinta si idolatrie distructiva. E timpul trezirii ratiunii si constiintei ca fiinte vii si rationale constiente de faptele, si efectele acestora pentru prezent si pentru a mai exista un viitor respctand planeta si toate formele de manifestare a vietii. Legea cauzei-efect se vede in tot si actioneaza la nivel de copil de gradinita...ce se intampla cu cei ce devin adulti...sau politicieni,... sau oameni de afaceri (real speculativ)...sau alesii...sau cercetatorii...sau academicienii...unde dispare constiinta si asumarea responsabilitatii pentru faptele proprii si consecintele lor ? De ce inventeaza noi masuri de distrugere a conditiilor de viata si saracire a planetei de resuse si conditii de viata..cand si ei sunt trecatori ? De ce au invatat ?....ca sa distruga sau ca sa creeze armonios ? De ce se distruge invatamantul si accesul la cunoastere in mii de tari ? De ce stirile si media abunda de prostie crasa, dezinformare si manipulare ? Este un rau pe care ni-l provocam singuri producand modele de viata care real...duc la ....comportamente primare autodistructive familiilor noastre, prezentului si viitorului nostru - deci omenirea incotro ? Sau poate ne trezim constiinta singuri ... e doar un act de vointa si o alegere personala a fiecaruia.

civis rumanum sum
21.06.2015, 02:17:14

Pe mine ma sperie ideea ca nu vor mai fi nici parlament ca al noastru si nici - mai cu seama - (nasi)boti, desi astia din urma rezista cataclismelor chiar mai bine decât sobolanii. Gasesc ei ceva de ros, la urma urmei.

0 (2 voturi)
Cristian Saileanu
21.06.2015, 07:39:21

Poate, dar nu ajunge in insula Corfu...

-2 (2 voturi)
Utilizator Adevărul
21.06.2015, 09:55:46

Comentariu considerat abuziv.

Harry Minti
21.06.2015, 10:30:15

Dispar alte specii, dar speciile umane cresc. Se folosesc energii neregenerabile, sclavaj modern si folosire de alimente maltratate. Alimente completate cu gusturi care nu au nicio legătura cu o alimentație nutritiva, dar recomandate si acestea de catre industria alimentara si nutritionistii plătiti de aceasta. Mediul natural, AMBIANT, este modificat de om, care a fost creat și a supravietuit, datorita lui. Acest mediu ambiant in mare majoritate vegetal, ne da oxigen si consumă bioxid de carbon. Oamenii consuma oxigen si expira bioxid de carbon. Daca, articolul gândeste la caloriile care se obtin de la animalele domesticite de om, este o greseala uriasa. Domesticirea animalelor a fost o inventie a omului. Se dovedeste mereu ca nu toate inventile omului sunt sanatoase pentru om. Caloriile necesare omului se obtin din fructe, vegetale, graunte, nuci si seminte. Digerarea proteinelor animale (Carne, lactate si oua) face ca digestia sa consume energie. Alimentarea cu fructe, vegetale, graunte, nuci si seminte este singura care procura energie organismului uman. Stiti ce mananca calul si vitele ? Stiti cati cai putere are un cal ? Ati auzit de vorba, CALULE MANANCI OVAZ ? Si, „nu ar fi atat de rau” ca proteinele animale nu ne dau energie, dar felul cum le mancam, cum le maltratam prin gatire si cum le asociem, provoaca aparitia cancerului, prin cresterea aciditatii organismului. Doctorii se lauda ca daca aflam mai repede stadiul bolii, aceasta inseamna prevenire. Adevarata prevenire este hrana cat mai aproape de cea naturala, adica cat mai vegetala, si antrenarea organismului prin miscare = PROFILAXIE. Imi pare foarte rau ca industria alimentara cauta tot felul de cai pentru a-si vinde marfa. Acest articol este un bun exemplu. Cauta sa introduca unele lucruri stiintifice, dar SCOASE DIN TEXT. Autorul articolului, inca nu a aflat de ce au murit dinozaurii? Un meteorit a lovit Pamantul. Un nor urias de praf a invelit un timp atmosfera, Soarele s-a atenuat, lucru care a distrus marele invelis vegetal, cu care se hraneau dinozaurii. Urmarea acestui dezastru, a dus la moartea uriasilor dinozauri si la proliferarea primelor mamifere, care erau de dimensiunea soarecilor. S-au facut comparatii pe Pamant, de-alungul acestor 540 milioane de ani, privind mărimea creierului tuturor mamiferelor si al Homo sapiens. Cel mai greu creier, raportat la greutatea corpului, nu este al omului si nici al balenei, este . . . al soarecilor. Adica soarecii au avut mai mult timp de adaptare ? Avem norocul ca la Homo sapiens au crescut si circumvolutiunile. Insa de la Homo sapiens, se pare ca evoluam rapid, in ultimele milenii si veacuri, catre Homo non sapiens !

0 (4 voturi)