Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Peştera cu Oase din Caraş-Severin deţine secretul originii oamenilor: ne-am împerecheat multă vreme cu Neanderthalii

15 May 2015 14:34:21
Autor: Vlad Andriescu
Mandibula care a arătat că omul s-a împerecheat multă vreme cu Neanderthalii

Testele ADN realizate pe mandibula unei fosile descoperite în România au relevat faptul că strămoşii noştri s-au împerecheat cu omul de Neanderthal, care data de dinainte de apariţia versiunii moderne a omului. Rezultatele au fost prezentate la New York.

Paleologul Qiaomei Fu a prezentat rezultatele la o conferinţă de la New York şi a relevat faptul că mandibula umană conţinea între 4,8 şi 11,3% ADN de Neanderthal. Fu a spus că ea şi echipa sa au descoperit secvenţe foarte clare de ADN de Neanderthal, ceea ce înseamnă că omul avea un Neanderthal în familie care trăise cu 4-5 generaţii în urmă.

Dovezile acestea arată că omul modern şi Neanderthalul s-au împerecheat în Europa, mult timp după ce au făcut-o şi în Orientul Mijlociu, unde s-au întâlnit prima oară.

Într-adevăr, omul de Neanderthal este strămoşul Homo Sapiens, dar cantitatea de ADN era de obicei de doar 1-4%. Neanderthalii au fost o specie umană cu care suntem înrudiţi foarte puţin din punct de vedere genetic. Oamenii moderni, adică Homo Sapiens, s-au mutat din Africa înspre Europa şi poate Asia acum 50-60.000 de ani.

S-au împerecheat oamenii moderni cu Neanderthalii?

Oamenii de tip Homo Sapiens s-au împerecheat cu Neanderthalii acum 55.000 de ani. Cercetătorii au descoperit în Israel o serie de oase care i-au lămurit mai bine. Descoperirea oaselor a dus la concluzia că oamenii s-au întâlnit mult mai devreme cu Neanderthalii.

Europenii au moştenit 1-4% din gene de la omul de Neanderthal, ceea ce înseamnă că cele două grupuri s-au împerecheat în trecut. De asemenea, cercetările moderne au dus la concluzia că majoritatea bolilor noastre se trag de la genele de Neanderthal. Acestea au fost legate de riscul de cancer şi diabet.

Qiaomei Fu şi echipa sa au mai descoperit anul trecut câteva oase care datau de acum 45.000 de ani. Ele au fost găsite în Siberia şi erau conservate foarte bine, aşa că au putut fi studiate trăsăturile comune de Neanderthal şi Homo Sapiens.

Mandibula descoperită în România avea trăsături clare de Neanderthal, cum ar fi măsele de minte foarte proeminente.  Ea a fost găsită în 2002 într-o peşteră greu accesibilă, care avea şi apă, prin care au trebuit să treacă scafandrii.  Peştera se numeşte Peştera cu Oase şi a fost studiată îndelung de speologi.

Peştera cu Oase este un sistem de 12 galerii carstice, situat în sistemul carstic al Văii Minişului.

Descoperirea aceasta arată că cele două specii au trăit împreună vreme de 5.000 de ani şi nu numai în Orientul Mijlociu. Ce e interesant e că cele două specii s-au împerecheat până aproape de momentul extincţiei omului de Neanderthal.

Gavrila
15.05.2015, 15:54:17

Asta nu-i nimic nou. Eu chiar cunosc vreo doi, trei descendenti direct din neaderthalezul gasit in Siberia. Au invatat pana si sa scrie, cu cititul si intelesul au probleme, dar nu poti sa le ceri mai mult, oricum admirabil e si atata. Am o singura dilema, si-au ales ei nume precum A4, zsoldos, vbuntv sau li s-au dat de cei mai evoluati?

Utilizator Adevărul
15.05.2015, 16:42:46

Comentariu considerat abuziv.

Conu'Leonida
15.05.2015, 17:24:18

Am o obiecție doar în privința faptului ca omul de Neanderthal si cel modern sunt "înrudiți foarte puțin din punct de vedere genetic". Sunt specii diferite, dar cu strămoși comuni, cumva precum calul și măgarul. În timp ce rezultatele încrucișărilor dintre cal și măgar sunt întotdeauna sterile, este dovedit ca în toată populația umana moderna exista ADN-ul omul de Neanderthal, cu excepția populațiilor care nu au părăsit niciodată Africa. As zice ca putem conchide ca cele doua specii aveau destul de mult în comun din punctul de vedere al geneticii. Doar dacă ne gândim ca omul modern și cimpanzeul au cam 96% în comun, putem zice ca înrudirea celor doua specii umane era destul de mare. Mă rog, nu sunt genetician, poate greșesc eu.

Preda Mihailescu
15.05.2015, 18:39:14

Conu"Leonida - mai este unul cu acest nume, vrei sa ii iei vantul din spate, sau sa creezi confuzie? Sau poate nu ai remarcat ca acest nume este folosti - nu este frumos sa dublezi numele...

0 (2 voturi)
grizu
15.05.2015, 17:43:58

Homo Sapiens si Neanderthalienii au coexistat, ceea ce seamana cu coabitarea dintre Iohannis si Ponta! Pana la urma, Pon...pardon, Neanderthalienii au disparut!

Vezi toate comentariile (12)