Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Premieră: China a crescut o plantă de bumbac pe partea îndepărtată a Lunii

7 Oct 2019 18:56:36
Autor: Andrei Brînduşescu
O reconstrucţie 3D arată felul în care două frunze de bumbac cresc în interiorul lander-ului, pe partea îndepărtată a Lunii. FOTO Chongqing University

Pentru prima oară, China a reuşit să crească o plantă de bumbac pe Lună, în cadrul unui experiment de explorare a părţii îndepărtate a satelitului.

Experimentul face parte din proiectul Chang’e 4, care presupune explorarea Lunii cu ajutorul unui vehicul special (lander). Călătoria lander-ului a fost plină de evenimente până acum, tot el descoperind o substanţă misterioasă, asemănătoare unui gel, la suprafaţa satelitului.

Planta de bumbac este una dintre cele câteva organisme care au fost ţinute într-o mini biosferă care cântăreşte numai 2.6 kilograme, la presiunea de o atmosferă, aflată la bordul lander-ului. Biosfera a fost ţinută în condiţii de mediu relativ similare cu cele de pe Pământ, resimţind însă efectele radiaţiilor spaţiale şi ale microgravitaţiei.

Într-u ninterviu acordat revistei IEEE Spectrum, liderul experimentului, Xie Gengxin, a vorbit despre provocările pe care le-a prezentat această încercare, menţionând că greutatea biosferei nu trebuia să depăşească 3 kilograme. Astfel, au fost alese 5 specii de organisme biologice: seminţe de bumbac, de cartof, de arabidopsis, drojdie şi ouă de musculiţe de fructe.

Majoritatea organismelor au murit rapid, cu excepţia seminţelor de bumbac, care au încolţit şi din care au ieşit două frunze. În trecut au mai fost crescute plante la bordul SSI (Staţia Spaţială Internaţională).

Din nefericire, frunzele au murit după o zi lunară (echivalentul a două săptămâni pe Pământ). În timpul unei nopţi lunare, temperaturile scad dramatic, iar fără încălzire externă organismele au căzut pradă frigului.

Iniţial, oamenii de ştiinţă au dorit să trimită şi animale ca parte a experimentului, inclusiv o ţestoasă mică. Această propunere a fost însă demontată rapid, datorită oxigenului limitat disponibil la bordul lander-ului.

Hoher Herman
7.10.2019, 19:10:15

Si dupa ce te-ai trezit, cum te-ai simtit?

-2 (4 voturi)
Vasile Naftuli
7.10.2019, 21:13:12

Cam rare știrile despre cercetările spațiale chinezești.

Smeritu Pahomie
8.10.2019, 00:49:30

Chinezii nu publica mai nimic din ce descopera...deoarece ei indeosebi copie.... dar asa o stire banala bineinteles ca o publica.....mai ales ca bumbacul nu tine de foame.... ...iar "partea aia indepartata" a satelitului....e greu de gasit....din lipsa de coordonate ( Latitudine si longitudine...)....

0 (4 voturi)
dominic paul
7.10.2019, 21:51:45

Ce minciuni gogonate! https://www.facebook.com/watch/?v=198338341049375

0 (4 voturi)
Bibi Loi
7.10.2019, 22:26:11

Si ni se da o poza cu o reconstructie 3D...curat murdar.

Vezi toate comentariile (11)