Premieră pentru inteligenţa artificială: Un calculator a învins un profesionist de top la Go

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un profesionist de top al jocului de Go a fost învins, pentru prima oară în istorie, de un calculator. Performanţa este văzută de specialişti drept o piatră de hotar în domeniu, jocul de Go fiind considerat unul mult mai greu pentru calculatoare decât şahul, unde acestea domină deja de mai mulţi ani.

Calculatorul responsabil pentru această performanţă a fost dezvoltat de compania britanică DeepMind, o subsidiară a Google care se ocupă de cercetarea în domeniul inteligenţei artificiale. Compania spune, după acastă reuşită, că sistemele sale ar putea fi folosite, într-o zi, pentru rezolvarea unor probleme complexe din lumea reală, potrivit New Scientist.

„Lumea ştiinţifică o să fie uimită de acest rezultat. Oamenii nu se aşteptau la acest gen de pas înainte”, a declarat Jonathan Schaeffer, profesor la Universitatea din Alberta, Canada.

Jocurile sunt considerate de mult timp o formă de evaluare a performanţelor inteligenţei artificiale. Când Deep Blue, calculator dezvoltat de IMB, l-a învins pe campionul mondial Garry Kasparov la şah în 1997, evenimentul a fost privit drept startul unei revoluţii în domeniu. Aceasta nu s-a materializat, deşi, între timp, computerele au devenit mult mai bune decât oamenii la şah.

Jocul de Go este, însă, diferit. Acesta se joacă pe o tablă cu 19x19 pătrate, care permite 10 la puterea 171 poziţii, spre deosebire de cele aproximativ 10 la puterea 50 posibile în jocul de şah. Spre exemplu, se estimează că în Univers există 10 la puterea 80 atomi.

„Go este, probabil, cel mai complex joc inventat de oameni”, spune fondatorul companiei DeepMind, Demis Hassabis.

Un calculator cu 1.202 procesoare, necesar pentru a bate un om la Go

Software-ul AlphaGo, dezvoltat de companie, foloseşte multiple reţele neurale artificiale, Una dintre acestea „învaţă” jocul dintr-o bază de date de 30 de milioane de mutări realizate de experţi. Ulterior, calculatorul devine tot mai bun jucând împotriva unor versiuni ale lui însuşi. O altă reţea neurală este folosită pentru a estima şansele de câştig într-o anumită poziţie a jocului.

Ambele realizează o simulare de tip Monte Carlo, în care analizează întregul „arbore” de posibile mutări, pentru a determina care dintre ele oferă cea mai mare şansă de victorie.  

Pentru astfel de performanţe, este nevoie de hardware pe măsură. DeepMind a dezvoltat două versiuni ale AlphaGo. Una rulează pe un singur calculator, cu 48 de procesoare şi 8 procesoare grafice, iar cealaltă este distribuită pe o serie de maşini, totalizând 1.202 procesoare şi 176 procesoare grafice.

Prima versiune a învins alte programe de Go dezvoltate de terţi în 494 din cele 495 de jocuri jucate. A doua versiune a învins programele terţilor în toate partidele disputate, şi a învins-o pe prima versiune în 77% din jocuri.

Testul final pentru un computer care joacă Go este, însă, un adversar uman. Versiunea a doua a AlphaGo, care foloseşte 1.202 procesoare, l-a învins pe campionul european en-titre, Fan-Hui, în toate cele cinci partide „formale” disputate. Într-o serie de alte cinci partide „informale”, care au permis un timp de „gândire” mai scurt, Fan Hui a reuşit să câştige două.

Compania îşi propune acum ca AlphaGo să joace, în martie, un meci cu campionul mondial Lee Sedol, la Seoul, cu o miză de un milion de dolari. Dacă câştigă, DeepMind spune că va dona banii pentru caritate.

Până în prezent, computerele au putut să învingă adversari umani de top la jocul de Go doar dacă aceştia au plecat cu un dezavantaj, sau doar pe table mai mici.

„Uitându-mă la joc, mi-a fost greu să spun cine juca cu alb şi cine juca cu negru. Juca ca un om, nu ca un computer”, a spus Jon Diamond, şeful Asociaţiei Britanice de Go.

Şi Facebook, rivalii Google, lucrează la un computer care poate bate oamenii la Go. Până acum, însă, softul dezvoltat de compania lui Mark Zuckerberg nu a reuşit să învingă decât amatori puternici.

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite