Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Premieră istorică. Oamenii de ştiinţă au reuşit să cultive plante în sol de pe Lună

13 May 2022 08:30:47
Autor: News.ro
FOTO Shutterstock

Oamenii de ştiinţă au cultivat, pentru prima dată, plante de pe Terra în câteva grame de sol lunar, transportat cu decenii în urmă de astronauţii programului Apollo, scrie Le Figaro.

Acest succes alimentează speranţa că într-o zi ar putea fi posibilă creşterea plantelor direct pe Lună. Acest lucru ar salva viitorii exploratori de numeroase şi costisitoare încărcături la bordul rachetelor lor, pentru misiuni mai lungi, mai departe. Mai sunt multe de făcut, însă, înainte de a realiza acest lucru, arată această lucrare a cercetătorilor de la Universitatea din Florida, publicată joi în revista Communications Biology.

„Această cercetare este crucială pentru obiectivele NASA de explorare umană pe termen lung”, a declarat şeful NASA Bill Nelson. „Va trebui să folosim resursele de pe Lună şi Marte pentru a dezvolta surse de hrană pentru viitorii astronauţi care trăiesc în spaţiul profund".

Pentru experimentul lor, cercetătorii au folosit doar 12 grame de sol lunar (câteva linguriţe), colectate din diferite locuri de pe Lună în timpul misiunilor Apollo 11, 12 şi 17.

În ghivece mici de mărimea unui degetar, au pus de fiecare dată aproximativ un gram de pământ (numit regolit), au adăugat apă şi apoi seminţele. Zilnic a fost adăugată şi o soluţie nutritivă. Planta folosită a fost arabidopsis thaliana, aleasă pentru că creşte uşor şi, mai ales, pentru că a fost deja studiată pe larg: se cunoaşte codul ei genetic, precum şi felul în care se comportă în medii ostile - chiar şi în spaţiu. Seminţele au fost plantate simultan în pământ de pe  Pământ şi mostre care imită solul lunar şi marţian, pentru a servi drept comparaţie. Rezultat: După două zile, seminţele probelor lunare au germinat.

Şi „toate plantele, indiferent dacă sunt din probele de sol lunar sau de control, au arătat la fel până în a şasea zi”, a explicat Anna-Lisa Paul, autorul principal al studiului, într-un comunicat.

Dar mai târziu, s-a descoperit că plantele lunare cresc mai lent şi au rădăcini mici. După 20 de zile, oamenii de ştiinţă le-au recoltat şi le-au studiat ADN-ul. Ei au descoperit că plantele crescute în sol de pe Lună au răspuns în acelaşi mod ca la un mediu ostil, cum ar fi atunci când un sol are prea multă sare sau metale grele. În viitor, oamenii de ştiinţă vor să încerce să înţeleagă cum acest mediu ar putea deveni mai ospitalier.

NASA se pregăteşte să revină pe Lună ca parte a programului Artemis, cu scopul de a stabili acolo o prezenţă umană de durată.

Stefan din Nord
13.05.2022, 10:32:14

O samanta daca o pui pe beton si o uzi regulat ,germineaza Un bob de fasole daca-l bagi in ureche sau in nas,peste cateva zile germineaza. Ce mare scofala ?

-1 (1 vot)
idna id
13.05.2022, 11:01:44

Stefan din Nord Corect. Dar ideea era/este să vadă dacă nu cumva se poate face agricultură direct în regolit. Nu doar germinare, ci dezvoltare plantă și în final recoltare. Fără să se apuce să care sol cu rachetele (pentru că este cam scump). Momentan dă cu virgulă dar sunt la început. De fapt dintr-un alt articol pe tema aceasta (https://arstechnica.com/science/2022/05/plants-can-grow-in-lunar-soil-but-very-poorly/) rezultă că mostrele de regolit ar fi cam vechi, experimentul a dat cele mai bune rezultate în mostrele cele mai noi (Apollo 17), cine știe cum ar fi cu regolit "proaspăt".

GRIGORIU Grieg
13.05.2022, 11:08:15

Din moment ce se adauga apa si substante nutritive la regolit, cred ca rolul devine in mare parte o structura de sustinere. La fel de bine s-ar putea cultiva pe luna curturi hidroponice sau pe un substrat artificial, gen burete, se elimina posibila contaminare cu metale grele...Nu e de mirare ca plantele s-au dezvoltat identic in primele 6 zile, in general semintele contin rezerve de energie pe care planta le poate folosi sa se dezvolte in primele zile pana isi formeaza radacini, frunze, etc. Nu-mi dau seama in ce masura "regolit" vechi este un factor in ecuatie. Faptul ca are 500 de milioane de ani de stat pe suprafata lunii sau 500 de milioane de ani + 50 se stat pe Pamant, daca nu a fost contaminata intr-un fel sau altul de sederea pe pamant ar fi acelasi lucru.