Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Premieră istorică. O sondă NASA a determinat structura internă a planetei Marte

23 Jul 2021 12:47:25
Autor: News.ro
Detalii despre structura internă a planetei Marte sunt raportate într-o serie de articole ştiinţifice în revista Science. FOTO NASA/JPL-Caltech/MSSS

Oamenii de ştiinţă deţin acum informaţii despre structura rocilor interne ale Marte, transmise de sonda InSight, care înregistrează din 2019 seismele de pe planetă.

Misiunea condusă de NASA a dezvăluit grosimea medie a scoarţei Marte ca fiind între 24 şi 72 de kilometri, cumva mai mică decât era crezut.

Cea mai importantă descoperire însă o reprezină dimensiunea miezului planetei. Acesta are o rază de 1.830 de kilometri, la limita superioară a estimărilor anterioare.

Este prima dată când ştiinţa a reuşit să traseze direct stratificarea internă a unei planete în afară de Pământ. A mai fost făcută şi pentru Lună, dar Marte (cu o rază totală de 3.390 de kilometri) este la o scară la mare.

Aceste informaţii permit cercetătorilor să înţeleagă mai bine formarea şi evoluţia diferitelor corpuri cereşti.

InSight a ajuns la aceste rezultate în acelaşi mod în care seismologii studiază stratificarea internă a Pământului - urmărind semnalele din cutremure. Acestea eliberează valuri de energie. Schimbări în traiectoria şi viteza valurilor trădează natura rocilor prin care trec.

Seismometrul trimis de sonda NASA a observat sute de cutremure, cu cinci în ultimii doi ani care au avut proprietăţile perfecte pentru a „imagina” interiorul Marte.

Echipa, care este condusă din Franţa şi Regatul Unit, determină scoarţa Marte ca având o grosime fie de 20 km sau de 39 km exact sub sondă, în funcţie de stratificarea care există. Extrapolând geologia cunoscută a suprafeţei restului planetei, rezultă o grosime estimată între 24 şi 72 de kilomtri.

Prin comparaţie, grosimea medie a scoarţei Pământului este de 15 - 20 de kilometri. Doar într-o regiune continentală precum Munţii Himalaya poate ajunge la 70 km.

Miezul Planetei Roşii începe de la aproximativ jumătatea distanţei de la suprafaţă la o adâncime de circa 1.560 de kilometri şi se găseşte în stare lichidă.

Echipa misiunii a spus că din noile observaţii directe rezultă două urmări fascinante.

Prima este aceea că masa cunoscută şi momentul de inerţie pentru Marte presupune că miezul este mult mai puţin dens decât era crezut şi că aliajul fier-nichel care îi domină compoziţia trebuie să fie puternic îmbogăţit de elemente mai uşoare, precum sulful.

A doua consecinţă are legătură cu stratul dintre miez şi scoarţă - mantaua. Aceasta este mai subţire decât era presupus.

Ionel Marcu
23.07.2021, 17:19:36

Goluri în scoarță, pline cu marțieni n-a depistat sonda asta?

-3 (3 voturi)
defu gabi
23.07.2021, 22:36:18

Si structura interna a nasa a fost determinata cu ceva timp in urma... E plina de bulls#it... Baietii din State umfla facturile de componente cu sume colosale dar tehnica ce o trimit in realitate in cosmos e de domeniul carpelilor de radioamatori saraci din anii '50-'60, similar cu tehnica sovietica inapoiata de pe vremea lui Gagarin: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3858mKWHRN8yBL2cgv9xji-1024-80.jpg.webp

-5 (5 voturi)
Matrics Gigescu
24.07.2021, 15:14:05

Pierdere de timp cu știința asta Pun pariu ca niște rugăciuni in masă si super înalt prea sfinția sa Teodosie ar rezolva aceste necunoscute in cateva zile, dar nu se dorește. Sunt interese ascunse pentru care se apelează la știință, dispozitive și tot felul de roboți și rovere cu care se risipesc bani noștri, in loc sa se apeleze la oameni competenți cum sunt popii, arhiepiscopii, patrirarhii, oameni cu religie multă și multe rugăciuni la activ. Ați văzut vreo mare descoperire sau invenție care sa se fi facut fără ajutorul unei fețe religioase si fără foarte multă rugăciune și umilință in fața lui dumnezeu?

+1 (1 vot)