Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

12 May 2022 19:27:15
Autor: Cristina Morozan
Gaura neagră Sagittarius A* Foto Twitter EHT

Prima imagine care dovedeşte prezenţa unei găuri negre super-masive în centrul galaxiei noastre, Sagittarius A*, a fost  prezentata joi de astronomii din echipa internaţională care administrează Event Horizon Telescope (EHT).

Silueta unei găuri negre care se conturează pe un disc luminos de materie cosmică aminteşte de cea a găurii negre detectate în îndepărtata galaxie M87, care este mult mai mare decât Calea Lactee, conform Agerpres.

Oamenii de ştiinţă văd în această nouă imagine o dovadă că aceleaşi mecanisme ale fizicii se manifestă în regiunile centrale a două sisteme cosmice de mărimi diferite.

"Pot să vă prezint imaginea găurii negre Sgr A* din centrul galaxiei noastre", a anunţat, în aplauzele publicului, Huib Jan Van Langevelde, directorul proiectului EHT, într-o conferinţă de presă organizată în oraşul german Garching.

Tehnic, gaura neagră în sine nu poate fi văzută, întrucât acel obiect cosmic este atât de dens şi forţa lui gravitaţională este atât de puternică, încât nici măcar lumina nu poate să scape atracţiei sale. Însă poate fi observat gazul strălucitor care circulă în jurul ei, înainte de a fi "înghiţit" de gaura neagră.

"Avem o dovadă directă că acest obiect celest este o gaură neagră", a explicat Sara Issaoum, de la Centrul de Astrofizică din cadrul Universităţii Harvard, care a descris apoi "norul de gaz (din jurul găurii negre - n.r.) care emite unde radio şi pe care noi l-am observat".

Găurile negre au fost împărţite în "stelare", atunci când masa lor este de câteva ori mai mare decât cea a unei stele, şi în "super-masive", când masa lor este de câteva milioane sau chiar de miliarde de ori mai mare decât masa unei stele.

Sagittarius A* (Sgr A*), care îşi datorează numele detectării sale în direcţia constelaţiei Săgetătorului, are o masă de circa 4 milioane de ori mai mare decât a Soarelui şi se află la o distanţă de 27.000 de ani-lumină în raport cu Terra. Existenţa ei a fost bănuită încă din 1974, odată cu detectarea unui semnal radio neobişnuit care provenea din centrul galaxiei noastre.

Ţac Pac
13.05.2022, 02:17:38

-2 (2 voturi)
Balamuc
13.05.2022, 04:57:00

Asa e. Si pe deasupra, mai e si ca pamantul e plat si omenirea e condusa de reptilieni.

fact check
13.05.2022, 06:57:49

imaginea nu e una optica, daca asta iti este nelamurirea... iar gaurile negre ori universul paralel nu sunt un mit ci o presupunere/teorie ce se incearca a se demostra...pentru ca asta fac unii...isi bat capul...tu? faci zoom pe nodul din papura... succesuri!

+1 (1 vot)
Sicsic Sicmar
13.05.2022, 05:32:36

Înaintea acestui articol citisem altul, care anunța că va fi conferința pe care o prezintă acest articol. Era plin de prostii, motiv pentru care, probabil, a fost scos de pe site. Sunt cârcotaș. Citesc articolele din zona știință / tehnică pentru a vedea ce prostii mai scriu jurnaliștii noștri. De data asta am fost dezamăgit de mine însumi. N-am reușit să detectez nici o prostie! Deși, în mod normal, nu s-ar cuveni autorului felicitări pentru că scrie un articol corect, având în vedere peisajul jurnalistic de la noi, cred că i de cuvin felicitările.

61.8