Prima imagine de pe Marte după ce robotul InSight a ajuns cu succes

Robotul InSight al NASA a ajuns cu succes pe Marte, după ce a avut o misiune dificilă de a atinge solul Planetei Roşii, scrie BBC.

InSight a şi trecut la lucru odată cu ajungerea pe Marte. Robotul a trimis pe Pământ, cu ajutorul a doi mici sateliţi, prima sa imagine făcută Planetei Roşii. Imaginea este din regiunea Elysium Planitia, numită de astronomi „cea mai mare parcare de pe Marte”.

Prima imagine cu Marte de la robotul InSight FOTO NASA

Confirmarea aterizării a venit la scurt timp după ora 19:50 GMT (21:50 ora României). Odată cu ea au luat sfârşit şi cele şapte minute încărcate de tensiune, în care robotul a trimis acasă informaţii legate de asolizare.

„Am pătruns în atmosfera planetei Marte cu 19.800 de kilometri pe oră şi întreaga succesiune până la atingerea suprafeţei planetei a durat doar şase minute şi jumătate,” a declarat Tom Hoffman, managerul proiectului InSight de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, potrivit The Guardian.

„În intervalul scurt de timp, InSight a trebuit să facă în mod autonom zeci de operaţiuni şi să le facă fără greşeală-şi din câte se pare, asta este exact ceea ce nava noastră a reuşit.”

„Astăzi, am ajuns cu succes pe Marte, pentru a opta oară în istoria omenirii”, a declarat directorul NASA, Jim Bridenstine, adăugând că InSight va studia interiorul planetei Marte şi va furniza date ştiinţifice importante în condiţiile în care se fac pregătiri pentru a trimite astronauti pe Lună şi mai târziu pe Marte.

InSight - Sistem de Explorare Internă utilizând Investigaţii Seismice, Geodezia şi Transferul de Căldură - va explora în profunzime planeta Marte, misiunea urmând să dureze doi ani.

Odată ajunsă pe suprafaţa planetei, misiunea InSight nu va începe imediat, ci va începe cu montarea mai multor instrumente necesare pentru toate experimentele geologice planificate de  NASA, un proces estimat să dureze 2- 3 luni. Abia după aceea  vor putea începe studiile pentru care InSight a fost trimisă pe Marte. Următoarea piatră de hotar pentru agenţie este confirmarea că panourile solare ale InSight au fost instalate. Apoi treaba poate începe.

Doar 40% din misiunile pe Marte au reprezentat un succes, în parte şi din cauza atmosferei planetei, care este foarte subţire, 1% din cea a Pământului.

Vicepreşedintele american Mike Pence a avut o convorbire telefonică cu directorul NASA, căruia i-a transmis felicitări pentru succesul misiunii, pe care o consideră „o realizare monumentală.”

Ceea ce a deosebit misiunea InSight de predecesorii săi, Curiosity şi Oppotunity, este faptul că micul robot a fost ceva mai greu de această dată, iar asta înseamnă că secvenţa de asolizare a fost mai complicată şi mai riscantă.

Scopul lui InSight pe Marte este acela de a studia interiorul Planetei Roşii şi de a îi măsura acesteia „semnele vitale”. Robotul se va folosi de un braţ mecanizat pentru a planta în solul planetei un dispozitiv de tip seismometru, care va monitoriza fiecare mişcare seismică a lui Marte, notează Business Insider.