Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Rusia a lansat un telescop gigantic pe fundul Lacului Baikal. Cum arată şi ce vor oamenii de ştiinţă să studieze - VIDEO

14 Mar 2021 15:38:41
Autor: Adelina Mărăcine

Oameni de ştiinţă ruşi au lansat sâmbătă unul dintre cele mai mari telescoape în apă adâncă pentru a studia misterele de pe fundul lacului Baikal, scrie Agerpres, preluând France Presse.

Acest telescop, aflat în construcţie din 2015, a fost conceput pentru a observa neutrinii, cele mai mici particule cunoscute de cercetători.

Numit Baikal-GVD (Gigaton Volume Detector), telescopul a fost plasat la o adâncime de 750 - 1.300 de metri şi la o depărtare de aproximativ 4 kilometri de malul lacului.

Acest mega-detector, măsurând o jumătate de kilometru cub, este format dintr-o serie de linii care cuprind mai multe module optice din sticlă şi oţel.

Modulele optice scanează fundul mării scufundat în întuneric abisal, căutând neutrini, particule cosmice fantomă, extrem de volatile, care pot trece prin întreaga planetă, prin orice fel de materie, fără a interacţiona cu particulele din jur şi fără a se schimba.

Telescopul Baikal va concura cu Ice Cube, un gigantic observator de neutrini îngropat sub gheaţa Antarcticii la o staţie de cercetare americană de la Polul Sud.

Oamenii de ştiinţă ruşi susţin că telescopul lor este cel mai mare detector de neutrini din emisfera nordică. Potrivit acestora, Lacul Baikal, cel mai mare lac de apă dulce din lume, este ideal pentru adăpostirea acestui observator datorită adâncimii sale, care depăşeşte 1.600 de metri în punctul cel mai adânc.

Realist
14.03.2021, 18:56:15

Bravo lor, dar nu mi se pare ok sa preluati termenul rusesc de "telescop" - noi in lumea occidentala ii zicem "detector de neutrini". Cititi definitia din DEX: "Instrument optic [...] folosit în astronomie pentru observarea aștrilor"

15.03.2021, 02:56:15

Realist "noi in lumea occidentala ii zicem "detector de neutrini"." Ce lume occidentala visezi cand Romania face parte din Europa de est. Zi zau cu limba scoasa ca-n articol nu a scris detector de neutrini "Acest telescop este rezultatul colaborării dintre oameni de ştiinţă ruşi, cehi, slovaci, germani şi polonezi." Tot este bine ca nu te-au coptat pe tine in echipa, la cate fitze faci.

-7 (7 voturi)
15.03.2021, 02:58:18

@Realist Ia uite ce scrie "Russia deploys giant space telescope in Lake Baikal" https://phys.org/news/2021-03-russia-deploys-giant-space-telescope.html UIte, astia din Occident nu fac atatea fitze ca tine.

-5 (5 voturi)
Deumos
15.03.2021, 15:41:24

@OmTacut234567, adevarul e ca termenul de "telescop" e cam paralel, pentru un instrument menit observarii neutrinilor. Ori, daca vorbim toti aceeasi limba romana, s-o vorbeasca in mm (mama ma-sii :P) si cercetatorii romani.Tele scop - vedere la distanta. Ca azi, telescopul are numeroase intrebuintari, in diferite domenii ale spectrului em, nu inseamna ca nu putea fi folosit termenul de detector de neutrini, pentru ca sa stim cu totii ce vrea articolul sa spuna, prin insusi titlul sau straniu. Masoara jumatate de km cub, ca volum sau ca anvergura? Ca sa scufunzi o structura cu un volum de jumatate de km cub la 1,5 km adancime, cred ca e imposibil. Nu ar face fata presiunii, ca tot vorbeam de limba romana, deci... masurand ce? Ori vorbim limba romana ori vorbim nimic.

16.03.2021, 00:19:42

@Deumos "0.5 cubic kilometer = 5e+8 cubic meter" "On Saturday, scientists observed the modules being carefully lowered into the freezing waters through a rectangular hole in the ice. "A neutrino telescope measuring half a cubic kilometre is situated right under our feet," Dmitry Naumov of the Joint Institute for Nuclear Research told AFP while standing on the lake's frozen surface. In several years the telescope will be expanded to measure one cubic kilometer, Naumov said. The Baikal telescope will rival Ice Cube, a giant neutrino observatory buried under the Antarctic ice at a US research station at the South Pole, he added." Link: https://phys.org/news/2021-03-russia-deploys-giant-space-telescope.html Cred ca un fizician, un astronom profesionist ar putea sa ne explice, profanilor, ce inseamna acest telescop de "0.5 cubic kilometer" care in cativa ani deveni "one cubic kilometre".

Vezi toate comentariile (6)