Sinuciderea unui asteroid. Imagini rare cu un hoinar cosmic care se dezintegrează FOTO VIDEO

Foto Telescopul Spaţial Hubble / NASA

Fenomenul de autodistrugere a unui asteroid a fost cercetat şi observat de astronomi cu ajutorul mai multor instrumente, printre care şi telescopul spaţial Hubble.

Două jeturi lungi şi înguste de materie apar în urma asteroidului Gault (6478), o rocă spaţială de circa 4 kilometri în diametru, din centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter, potrivit datelor obţinute în urma unui studiu.

Gault efectuează o rotaţie completă în jurul propriei axe în doar două ore - atât de rapid încât aruncă materie de pe suprafaţa sa în spaţiu - un fenomen de autodistrugere foarte rar, potrivit coautorului studiului, Olivier Hainaut, de la Observatorul European Austral (ESO), din Garching, Germania.

„Asteroizii activi şi instabili precum Gault au început să fie detectaţi acum datorită noilor tipuri de telescoape care permit cercetarea  întregii bolte cereşti“, a explicat astronomul, potrivit space.com.

Hainaut  şi colegii săi, conduşi de Jan Kleyna de la Universitatea din Hawaii, au studiat asteroidul Gault folosind telescopul spaţial Hubble al NASA ţi o serie de alte observatoare terestre, din Hawai, India şi Spania. Cerccetările lor au arătat existenţa a două „cozi“ de materie ce ies din corpul rocii cosmice şi au permis şi înţelegerea mecanismului prin care acestea sunt create.

asteroid gault foto © NASA

Foto: © NASA, ESA, K. Meech and J. Kleyna (University of Hawaii), O. Hainaut (European Southern Observatory)

Una dintre cozile de materie are 800.000 de kilometri lungime şi 4.800 de kilometri lăţime. Cealaltă are 200.000 de kilometri lungime. Particulele din care sunt formate sunt împinse înspre regiunile îndepărtate ale Sistemului Solar de lumina emisă de Soare.

Cele două jeturi de materie au fost generate de două emisii de praf, care au avut loc în jur de 28 octombrie  şi 30 decembrie 2018. Fiecare eveniment prin care praful de pe suprafaţă a fost aruncat în spaţiu a durat de la câteva ore la câteva zile.

Aceste expulzări de praf în spaţiu au fost cauzate de faptul că Gault se roteşte foarte repede. Asteroidul nu este o  singură bucată de rocă, ci un conglomerat de roci şi praf. Astfel de asteroizi devin instabili şi se dezintegrează când perioada lor de rotaţie ajunge la 2 ore (durata unei rotaţii complete în jurul propriei axe).

Studiul care prezintă fenomenul de autodistrugere a acestui asteroid a fost acceptat pentru a fi publicat de revista specializată The Astrophysical Journal Letters.