Sonda Voyager, lansată de NASA în anii '70, continuă să trimită date importante despre spaţiul interstelar. Ea a părăsit sistemul solar în 2012

Foto: NASA

Pe 20 august se împlinesc 40 de ani de la lansarea misiunii Voyager, cea care cuprindea două sonde gemene care urmau să exploreze vastitatea sistemului nostru solar.

Acestea au dus la bun sfârşit scopul pentru care au folst lansate, trimiţând înapoi pe Pământ numeroase poze nemaivăzute până la vreme reaspectivă. Ei bine, 40 de ani mai târziu, Voyager 2 încă transmite date importante din spaţiul interstelar. Ea a depăşit graniţele sistemului solar în 2012. Voyager 1, însă, va părăsi sistemul solar în aproximativ doi ani.

Sondele au ajutat la elucidarea misterelor celor mai importante planete şi luni din vecinătate şi au descoperit multe lucruri foarte interesante, precum oceanul planetar subteran de pe Europa, una dintre lunile lui Jupiter, sau primele poze cu vulcani activi de pe altă planetă decât Pământul (Io, o altă lună a lui Jupiter). Oamenii de ştiinţă de la NASA sunt surprinşi că sonda Voyager 1 încă rezistă cu stoicism, la mai mult de 21 de miliarde de kilometri distanţă faţă de casă.

Dincolo de limitele sistemului solar, Voyager continuă să dea peste fragmente importante de comete sau asteroizi, pe care le studiază. Apoi, datele sunt trimise pe Pământ. Durata de viaţă a celor două sonde este estimată până în 2030, atunci când bateriile nucleare ale acestora se vor fi terminat.