Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Telescopul australian Pathfinder a cartografiat trei milioane de galaxii în doar câteva zile

1 Dec 2020 16:33:23
Autor: Andrei Brînduşescu
Foto: CSIRO

Au trecut doar 300 de ore până când telescopul a reuşit să cartografieze întregul cer austral, fiind pentru prima oară când se întâmplă acest lucru.

Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP) a realizat prima cartografiere completă a cerului sudic, ducând astfel la realizarea a ceea ce membrii CSIRO (Organizaţia pentru Cercetare Ştiinţifică şi Industrială a Commonwealth) numesc un nou atlas al universului.

ASKAP a reuşit să cartografieze trei milioane de galaxii în numai 300 de ore, generând astfel nu mai puţin de 13,5 exabytes de date. „Este într-adevăr revoluţionar” spune astronomul David McConnell, cel care a condus studiul realizat de CSIRO, citat de Digi24.

ASKAP este un nou tip de radiotelescop, cu un câmp vizual foarte larg, care utilizează receptoare ale celor de la CSIRO pentru a obţine imagini panoramice ale cerului, cu mai multe detalii decât înainte. Este o parte a construcţiei de 1 miliard de dolari denumită Square Kilometre Array (SKA), ce alcătuieşte cel mai mare şi mai puternic radiotelescop realizat vreodată.

Cu ajutorul capacităţilor lui ASKAP, cercetătorii au fost nevoiţi să combine doar 903 imagini pentru a forma o hartă completă a cerului, mult mai puţin decât zecile de mii de imagini rezultate în urma studiilor efectuate cu alte radiotelescoape. „Pentru prima oară, ASKAP a arătat ce poate, realizând o hartă a universului într-un detaliu fără precedent şi la o viteză record” a spus McConnell. „Ne aşteptăm să găsim zeci de milioane de noi galaxii în studiile viitoare”.

Puterea lui ASKAP oferă astronomilor şansa de a localiza şi monitoriza în mod sistematic modificări apărute în spaţiu, timpul de cercetare a cerului fiind mult redus faţă de radiotelescoapele precedente. McConnell crede că datele obţinute vor oferi mai multe detalii despre formarea stelelor sau evoluţia galaxiilor şi a găurilor negre.

Lamuritorul
1.12.2020, 16:54:57

Space, the final frontier...

-5 (9 voturi)
Lin Nitra
1.12.2020, 18:26:32

oare?

Vasile Naftuli
1.12.2020, 17:02:01

„Pathfinder a cartografiat trei milioane de galaxii” și toate născute dintr-un „bing bang” primordial? și încă foarte multe galaxii la care „ochii” omului încă n-au ajuns.

0 (2 voturi)
mihai radu
1.12.2020, 22:50:14

Ca distanță în timp ar mai fi vorba de un salt de 500.000 ani lumină până la big bang,dar dacă sunt mai multe universuri paralele ?!

John Yossarian
1.12.2020, 17:55:50

Da niste moaste a fotografiat? Vreau sa stiu daca exista moaste in spatiu. Omenirea este indreptatita sa stie.