Un alt Pământ? Astronomii au descoperit o planetă de mărimea Terrei: Kepler-186f

Datele culese de telescopul spaţial al NASA, Kepler, arată că există o planetă, numită Kepler-186f, aflată la 500 ani-lumină de Pământ, care se aseamănă foarte mult cu planeta noastră ca dimensiune şi ca plasament în jurul stelei de care aparţine.

În timp ce planetele descoperite până acum aflate în "zona locuibilă" din orbita anumitor stele au dimensiuni de cel puţin 40% mai mare ca a Pământului (unele ajungând aproape de dimensiunea lui Neptun) această nouă planetă, Kepler-186f, este cu doar 10% mai mare ca Pământul.

"Descoperirea lui Kepler-186f este un important pas înspre descoperirile altor lumi asemănătoare planetei noastre", spune Paul Hertz, directorul diviziei de astrofizică al NASA. "Viitoarele misiuni ale NASA cum ar fi Transiting Exoplanet Survey Satellite şi telescopul spaţial James Webb - înlocuitorul telescopului Hubble - vor încerca să determine şi compoziţia cât şi condiţiile atmosferice de acolo".

Mărimea lui Kepler-186f este de acum cunoscută dar ce nu este cunoscută  încă este masa şi compoziţia (se presupune că e o planetă având roca în compoziţie, nu că ar fi o planetă gazoasă gen Jupiter).

Kepler-186f este plasată în sistemul stelar Kepler-186, la 500 ani lumină de noi (considerând dimensiunea Căii Lactee, această distanţă e practic în curtea noastră) în constelaţia Cygnus. Sistemul mai are încă patru planete (Kepler-186b, Kepler-186c, Kepler-186d şi Kepler-186e), pe lângă o stea (pitică roşie) având dimensiunea şi masa la jumătate faţă de Soarele nostru. Piticele roşii compun cam 70% din numărul de stele din galaxia noastră.

Plasamentul planetei Kepler-186f în sistemul din constelaţia Cygnus

Planeta soră a noastră orbitează în jurul stelei proprii în 130 de zile, mai puţin decât jumătate din anul terestru, primind o treime din energia stelei proprii faţă de cât primeşte Pământul de la Soare. La suprafaţa planetei Kepler-186f, după amiaza, steaua ei apare atât de strălucitoare cum ar apărea Soarele nostru la o oră înaintea apusului.

Cum ar apărea steaua, după-amiază, în jurul căreia orbitează Kepler-186f

Celelalte patru planete din acest sistem orbitează în jurul stelei în perioade cuprinse între 4 şi 22 de zile, făcându-le prea fierbinţi pentru a găzdui viaţa aşa cum o ştim noi.

Telescopul Kepler monitorizează 150.000 de stele în mod continuu şi este prima misiune a NASA capabilă să detecteze planete de dimensiunea Pământului.

În viitor, însemnând sute de ani de acum încolo, probabil vom găsi şi mijloacele de a ne deplasa spre aceste noi lumi descoperite şi a le coloniza. Pământul începe să devină prea mic pentru unii din noi.

Planetele descoperite până acum care sunt în zonele potenţial locuibile