Un studiu arată că universul ar fi putut fi plin de găuri negre la începuturile timpului

Ilustraţie a unui blazar. Foto: Wikimedia Commons

O descoperire realizată de cercetătorii italieni arată că la 900 de milioane de ani după Big Bang, în epoca primelor galaxii ale universului, exista deja o gaură neagră de 1 miliard de ori mai mare decât Soarele.

Acea gaură neagră a atras cantităţi uriaşe de gaz ionizat, formând un fel de motor galactic, o sursă de energie foarte compactă, denumită blazar. Blazarul a emis apoi un jet puternic de materie luminoasă în spaţiu, într-o explozie puternică a cărei lumină o putem încă vedea de pe Pământ, la mai mult de 12 miliarde de ani distanţă.

Astronomii au descoperit anterior dovezi ale unor găuri negre uriaşe în ceea ce numesc ”nuclee galactice active cu unde radio foarte puternice”, abreviate RL AGN. Ele sunt de fapt galaxii cu nuclee extrem de luminoase pentru telescoapele radio, un lucru care este considerat drept dovadă a faptului că ar conţine găuri negre supermasive.

Spre deosebire de alte astfel de galaxii însă, blazarii emit două jeturi diferite de materie în direcţii opuse. Aceste jeturi transmit apoi lumina la diferite unde, însă noi nu le putem detecta decât dacă una din unde este aţintită asupra Pământului.

Acest lucru s-a întâmplat şi a fost observat de echipa din spatele studiului, care a putut muta astfel data celei mai vechi găuri negre supermasive la doar 900 de milioane de ani de la producerea Big Bang-ului şi a sugerat că ar fi existat şi alte astfel de structuri.

”Datorită descoperirii noastre, putem spune că în primele miliarde de ani ale universului, a existat un număr mare de găuri negre uriaşe” spune Silvia Belladitta, co-autor al studiului, citată de Space.com.

Descoperirea unui blazar sugerează de asemenea că ar fi existat şi altele, deoarece ar fi fost un noroc prea mare, conform cercetătorilor, dacă singurul blazar din universul acelor timpuri ar fi aţinitit lumina sa spre micuţa noastră planetă. Blazarii sunt consideraţi ”seminţele” găurilor negre supermasive care domină acum nucleele unor galaxii uriaşe - inclusiv a lui Sagittarius A, gaura neagră aflată în centrul Căii Lactee.