Un nou Pământ: cercetătorii au descoperit o planetă locuibilă la 12 ani-lumină distanţă

Planetele ar fi la o distanţă de 12 ani-lumină

Astronomii au descoperit că în jurul stelei Tau Ceti orbitează cinci planete , una dintre acestea fiind potenţial locuibilă. Dacă existenţa ei va fi confirmată, ea ar putea reprezenta un spaţiu demn de a fi ocupat de către oameni.

Tau Ceti, situată la o distanţă de 12 ani lumină de Terra face parte din categoria asteroizilor de tip G, la fel  ca şi Soarele, aspect considerat destul de rar, deoarece există doar 25 de astfel de stele.

Steaua este de trei ori mai departe decât Alpha Centauri, cel mai apropiat vecin al sistemului nostru solar. Anul acesta, astronomii au confirmat faptul că Alpha Centauri  include o planetă cu o temperatură de 1.200 grade Celsius ce nu poate favoriza prezenţa vieţii.

Cele cinci planete nu au fost detectate prin observaţie directă, ci prin calcularea uşoarelor mişcări gravitaţionale exercitate pe orbita stelei. Înainte, acestea nu puteau fi separate în mod precis din cauza diverşilor factori, însă oamenii de ştiinţă din cadrul câtorva universităţi din Marea Britanie şi Statele Unite au declarat că au detectat  „zgomotul“  prin intermediul unor tehnologii noi şi sofisticate, descoperind astfel planetele cu pricina.

„Descoperirea constă în luarea în considerare a ideii că în principiu fiecare stea are propriile planete şi că galaxia poate deţine multe planete potenţial locuibile asemenea  Pământului. Sunt peste tot, chiar şi la o aruncătură de băţ.“ , declară Steve Vogt din cadrul Universităţii Santa Cruz din California, co-autor al descoperirii.

Una dintre planete, supranumită HD 10700e se pare că e situată în zona Goldilocks, culoarul relativ îngust cu temperatură propice pentru susţinerea vieţii. Suprafaţa planetei este de aproximativ şase ori mai mare decât cea a Pământului, cântăreşte de cinci ori mai mult şi se învârte în jurul Soarelui la 168 de zile.
Într-adevăr, este prea devreme  să considerăm că HD 10700e se aseamănă integral cu Pământul sau că aşteaptă să fie locuită.  Nu se ştie exact din ce este alcătuită şi ce fel de gaze se găsesc în compoziţia chimică a atmosferei.

Nu toţi oamenii de ştiinţă sunt convinşi de existenţa acestei planete.

„Comunităţii astronomilor îi va veni foarte greu să accepte descoperirea acestei planete prin captarea unor semnale atât de adânc scufundate în sunet.“, adaugă Sara Seager, astronom în cadrul Institutului de Tehnologie din Massachusetts pentru revista „Science“, referindu-se la tehnicile utilizate de către oamenii de ştiinţă.

Astronomii din spatele acestui proiect susţin că poate dura mai mult de 10 ani pentru ca descoperirea să fie confirmată şi insistă să publice informaţiile pentru a atrage şi pe alţii în studiul  stelei Tau Ceti.
Dar existenţa planetei HD 10700e  ar trebui să fie relativ uşor de confirmat, comparativ cu cea a celorlalte plantete aflate în discuţie.

„Tau Ceti este vecinul cosmic situat cel mai aproape  şi este atât de luminoasă încât s-ar putea să fim capabili să studiem compoziţia atmosferică a acestor planete în viitorul apropiat.“ , completează James Jenkins de la Universităţile din Chile şi Hertfordshire.

În prezent există 854 de planete a căror existenţă este confirmată prin observarea sistemului nostru solar, însă foarte puţine din acestea sunt potenţial locuibile.