Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Viaţa aproape a dispărut de pe Pământ acum 2 miliarde de ani. De ce condiţiile atmosferice din vechime sunt relevante azi

5 Sep 2019 06:28:42
Autor: Cristina Ene
Insulele Belcher,Canada FOTO Stanford University

Un nou studiu a arătat că schimbări extreme apărute în atmosferă aproape că au sufocat orice urmă de viaţă pe Pământ acum aproximativ 2 miliarde de ani, relatează CNN.

Cercetătorii făcut descoperirea după ce au extras mostre de baritină, un mineral vechi de peste 2 miliarde de ani, din roci de pe Insulele Belcher, din Canada subarctică.  Întrucât rocile de o asemenea vechime „păstrează semnăturile chimice”, acestea oferă indicii ale condiţiilor atmosferice existente la momentul formării lor, a declarat pentru CNN Malcolm Hodgskiss, co-autorul studiului, doctorand la Stanford.

„Asta arată că un eveniment care implică o dispariţie de proporţii poate avea loc chiar şi atunci când pe pământ se găsesc doar microbi, iar acesta nu poate probat pe baza fosilelor, spune  Malcolm Hodgskiss, coautorul studiului publicat în  Proceedings of the National Academy of Sciences, potrivit Stanford News

Prea mult oxigen

Studiul s-a concentrat asupra fenomenului supranumit „Evenimentul Marii Oxidări”. Cu miliarde de ani în urmă, doar microrganismele supravieţuiau. În urma fotosintezei, acestea modificau compoziţia chimică a atmosferei, creând o supraproducţie de oxigen pe care nu o puteau însă susţine.

Microorganismele consumau nutrienţii necesari producerii de oxigen, declanşând un dezechilibru în atmosfera Pământului care a dus la o „scădere dramatică” a biosferei – formele de viaţă de pe pământ.

Oamenii de ştiinţă şi-au dat seama abia acum de adevăratele proporţii ale evenimentului. Potrivit calculelor echipei de cercetare între 80 şi 99.5 la sută dintre organisme dispăruseră de pe faţa pământului, a spus Hodgskiss. Erau pur şi simplu prea multe şi generau oxigen în exces.

„Chiar cele mai conservatoare estimări ale noastre depăşesc cu mult orice estimări privind cantitatea viaţă care a încetat să existe odată cu extincţia dinozaurilor de acum aproximativ 65 de milioane de ani”, a spus el.

Revelaţii ale condiţiilor atmosferice din vehime care îşi dovedesc relevanţa astăzi

Descoperirile sunt relevante astăzi pentru că pământul  este vulnerabil în faţa schimbărilor atmosferice, a explicat co-autorul studiului. Oceanele se încălzesc, ceea ce are impact asupra cantităţii anumitor nutrienţi.  Scurgerea apelor de suprafaţă în oceane dezechilibrează ecosistemele din adâncime, ameninţând organismele care fac fotosinteza generând peste jumătate din oxigenul din atmosferă.

”Mărimea biosferei de-a lungul erelor geologice a fost una dintre marile întrebări la care am încercat să răspundem în cercetările noastre asupra evoluţiei pământului”, a spus Erik Sperling, profesor de ştiinţe ale pământului la Stanford, care n-a participat la studiu, subliniind strânsa conexiune dintre biosferă şi nivelurile de oxigen şi dioxid de carbon din atmosferă.

Caius Iulius Caesar
5.09.2019, 08:01:33

Doamna Cristina Ene, articolul este o "ciorba" pseudostiintifica. De ce ? Lecturati chiar dumneavoastra atent: incepeti cu marea extinctie de acum 2 mld de ani, uitand sa precizati cine erau "locuitorii" pamantului in acea era (nota: pe atunci erau numai forme primitive de viata: bacterii, etc). Si pe urma, faceti un "triplu-salt" pana acum 65 mil ani si ne vorbiti de ...extinctia dinozaurilor. Doamna draga, fara schimbarile de biotop de acum 2 mld de ani ("marea oxidare") dumneavoastra nu aveati ocazia sa scrieti acest articolas. Si nu, nu puteti impiedica schimbarile climatice la nivel global, cu toata isteria mai mult sau mai putin stiintifica in jurul subiectului, chiar daca activitatea antropica mareste extremele acestei schimbari. A inceput cu mult timp inainte sa facem noi focul in Europa si va continua si dupa noi, pentru ca clima se comporta termodinamic, iar echilibrul este instabil, doar ca climatologii de birou de azi nu au aprofundat lucruri enuntate de primii climatologi seriosi acum 70 de ani, fara atata tam-tam ca astazi. Cu stima

Cristina Ene
5.09.2019, 08:06:57

Link studiu https://news.stanford.edu/2019/08/28/ancient-die-off-greater-dinosaur-extinction/Stanford

-2 (4 voturi)
Caius Iulius Caesar
5.09.2019, 11:43:18

Va multumesc stimata doamna pentru link si pentru raspunsul rapid, dar iata la ce duce acesta: "MARCH 18, 2019 Stanford University launches the Institute for Human-Centered Artificial Intelligence" Dupa cum vedeti nu are nicio legatura cu subiectul, si am cautat topicul si nu l-am gasit, dar va cred pe cuvant ca l-ati accesat. Totusi, observatiile mele raman in picioare, de la 2 mld de ani pana la 65 mil de ani se mananca o paine...Iar punctul de vedere climatologic pe care il impartasesc vine din meserie, si din studierea critica a datelor furnizate (de multe ori) doar cu intentia de ... a obtine noi finantari, compromitandu-se insa insasi deonotologia analizei stiintifice. Cu stima

Radu Mircea
5.09.2019, 15:38:20

# C l Caesar Acum 2 miliarde de ani toata fauna era reprezentata de niste bacterii care reusisera sa transforme bioxidul de carbon in oxigen . Le datoram atmosfera de acum si pe cea care a permis dinozaurilor sa respire . La vremea acea cind dinozaurii dadeau in primire , mamiferele erau de marimea unor soareci . Prin arderea combustibilor fosili nu facem decit sa scoatem in atmosfera carbonul imagazinat in decurs de milioane de ani . ln curind vom avea o atmosfera identica cu cea de acum 100 de miloane de ani . Si asta in numai 200 de ani de cind revolutia industriala a plecat la drum .

-2 (2 voturi)