VIDEO Cum am ajuns pe o cometă şi am descoperit sora Pământului. Descoperirile astronomice ale lui 2014

Rosetta a trimis o sondă pe o cometă FOTO NASA

Anul 2014 rămâne în urmă, dar a fost unul excepţional pentru oamenii de ştiinţă din domeniul astronomiei. Ne apropiem de aflarea secretelor planetei Marte, am pus o sondă pe o cometă care merge şi continuăm să visăm la popularea unor planete îndepărtate.

Multe evenimente ştiinţifice din domeniul astronomiei ar putea fi menţionate, dar unele au emoţionat o întreagă planetă. Terra e suprapopulată şi nu ştim cât de mult va mai rezista presiunii oamenilor. Aşadar, încercăm să găsim metode de a pleca de aici. Iată cele mai importante momente din anul astronomic 2014.

O planetă ca Pământul

Pentru prima oară în istorie, cercetătorii au descoperit o planetă care seamănă cu Terra şi care este la o distanţă locuibilă de steaua sa. Sora Pământului, numită Kepler 186f, ar putea avea apă şi potenţiale condiţii care să susţină viaţa umană.

Planeta e cu 10% mai mare ca Pământul şi orbitează o stea pitică roşie. Acestea sunt mai puţin strălucitoare decât Soarele nostru, dar planeta e destul de aproape pentru ca temperaturile să fie rezonabile.

Kepler 186f e la o distanţă de 490 de ani-lumină de Terra. Ar putea fi o planetă cu roci, dar marea întrebare este atmosfera sa, pentru că aceasta ar trebui să conţină gazele care să poată fi respirate de oameni sau purificate prin tehnologii deja existente.

Am pus o sondă pe o cometă

Oamenii au făcut şi acest lucru. Am reuşit să punem o sondă pe o cometă în mişcare. Agenţia Spaţială Europeană vrea să studieze originile Sistemului Solar şi ce metodă mai bună există decât agăţarea unei sonde de o cometă.

Philae a studiat deja cometa, dar a pierdut din energie şi a intrat în modul de hibernare, până când va putea să se trezeasca la loc. Rosetta, naveta care a dus modulul pe cometa Churimov-Gerasimenko a călătorit 10 ani în spaţiu şi 6,4 miliarde de kilometri. Philae a ajuns într-o zonă care nu e alimentată de Soare, aşadar nu se poate încărca. Până să se oprească, Philae a trimis studii care arată că această cometă conţine molecule organice de carbon.

Planeta Roşie ne este mai cunoscută

Mulţi ani oamenii au încercat să afle secretele Planetei Marte. Credem că acolo ar putea fi adăpostul nostru din spaţiu, influenţaţi şi de romanele science-fiction ale lui Kim Stanley Robinson.

Anul acesta am aflat o cantitate importantă de date despre Marte. De asemenea, 2014 a fost anul când am aniversat 50 de ani de când am trimis o sondă către Marte.

În decembrie, oamenii de ştiinţă care asistă modulul marţian Curiosity au anunţat că Planeta Roşie are compuşi organici, care conţin carbon. Oamenii de ştiinţă nu au confirmat că pe Marte există forme de viaţă, dar atomii de carbon sunt o indicaţie serioasă.

De asemenea, roverul Curiosity a descoperit metan pe Marte. Acum, pe planeta Roşie mai este şi modulul MOM al Indiei.

Există materie întunecată?

Suntem fiinţe curioase şi nu ne lăsăm cu uşurinţă. Materia întunecată a fascinat cercetătorii, dar şi autorii de ficţiune. În 2014, oamenii de ştiinţă cred că au detectat primele semne ale materiei întunecate.

Cercetătorii de la Agenţia Spaţială Europeană, care se ocupă de nava XMM Newton au detectat o serie de raze X care vin dinspre galaxia Andromeda şi clusterul Perseus. Semnalele nu se aseamănă cu niciun fel de materie cunoscută până în prezent şi cercetătorii cred că o explicaţie ar putea fi materia întunecată.

Aceasta nu a fost identificată niciodată de cercetători. Ea nu emite, reflectă sau absoarbe lumină. Cu toate acestea, cercetătorii presupun că Universul e compus din 80% materie întunecată.