VIDEO Sonda Solar Orbiter, descoperire uimitoare: „focuri de tabără” pe suprafaţa S​oarelui

FOTO Agenţia Spaţială Europeană

Sonda Solar Orbiter (SolO) a realizat fotografii cu Soarele de la cea mai mică distanţă de la care a fost posibil până acum, iar acestea dezvăluie noi detalii uimitoare despre astru, inclusiv mici flăcări, supranumite „focuri de tabără”, relatează BBC.

Noile imagini cu Soarele au fost realizate de la doar 77 de milioane de kilometri distanţă de suprafaţa lui. Aceasta este aproximativ jumătatea distanţei dintre Soare şi Pământ. Până acum nicio altă cameră nu s-a apropiat atât de mult.

Ele au fost captate de sonda Agenţiei Spaţiale Europene care a fost lansată în luna februarie a acestui an.

„Focurile de tabără” observate sunt de milioane de ori mai mici decât erupţiile observate de regulă de telescoapele de pe Pământ.

Dacă aceste versiuni miniaturale sunt alimentate de acelaşi mecanism este neclar, momentan, a spus Dr. David Long, cercetător al Extreme Ultraviolet Imager (EUI) al SolO.

„Aceste mici flăcări pot juca un rol important în fenomenul misterios numit încălzire coronală, prin care stratul exterior al Soarelui, sau coroana, este de 200 - 500 de ori mai fierbinte decât straturile de jos”, a spus Long, care a precizat că analizele vor continua, având în vedere că Solar Orbiter urmează să se apropie mai mult de Soare.

Misiunea satelitului Agenţiei este să dezvăluie secretele comportamentului dinamic al stelei.

Emisiile Soarelui au impact important asupra Pământului, dincolo de lumină şi căldură. Deseori sunt perturbatoare, deteriorând comunicaţiile radio. SolO i-ar putea ajuta pe cercetători să prezică mai bine aceste interferenţe.

„Recenta situaţie provocată de coronavirus a demonstrat cât de important este să rămâi conectat, iar sateliţii sunt parte a acestei conexiuni”, a spus Dr. Caroline Harper de la UK Space Agency.

Solar Orbiter va ajunge cel mai aproape de Soare la 43 de milioane de kilometri. Astfel, sonda se va afla pe orbita planetei Mercur.

Imaginile prezentate joi au fost captate la jumătatea lunii iunie, când ea se afla pe orbita planetei Venus.

Pământul se află, în medie, la aproximativ 149 de milioane de kilometri faţă de Soare.

Profesorul Mark McCaughrean, consilier pentru Ştiinţă şi Explorare al Agenţiei Spaţiale Europene, a declarat pentru BBC: „Solar Orbiter nu se va duce mai aproape de Soare doar pentru a face fotografii de rezoluţie mai mare: se apropie pentru a intra într-o parte diferită, mai puţin turbulentă a vântului solar, studiind particulele şi câmpul magnetic de la acea distanţă, în timp ce acumulează date de la distanţă de pe suprafaţa Soarelui şi din imediata lui apropiere pentru context. Nicio altă misiune sau telescop nu poate face asta”.