Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Zeci de virusuri antice şi necunoscute ar putea fi eliberate dacă se topeşte un gheţar tibetan

23 Jan 2020 20:23:53
Autor: George-Andrei Cristescu
Platoul tibetan FOTO Shutterstock

Un gheţar din nord-vestul platoului tibetan din China a conservat de-a lungul ultimilor 15.000 de ani mai multe tipuri de virusuri, unele dintre ele necunoscute pentru oamenii de ştiinţă, arată un studiu citat de Live Science.

Oamenii de ştiinţă au descoperit 28 de noi grupuri de virusuri după ce au analizat două mostre de gheaţă extrase din gheţar. Studierea acestor virusuri misterioase îi poate ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă ce tipuri de virusuri au proliferat în diferite condiţii de climă şi de mediu, de-a lungul timpului.
În cel mai nefericit scenariu, topirea gheţarului din cauza încălzirii globale ar putea elibera aceşti patogeni. Dacă acest lucru se va întâmpla, este mai bine să ştim cât mai multe despre aceste virusuri, arată cercetătorii.
Cele două mostre au fost colectate din gheţarul Guliya în 1992 şi în 2015. Însă atunci nu  existau măsuri speciale pentru prevenirea contaminării probelor, ceea ce s-a şi întâmplat: exteriorul mostrelor de gheaţă a fost contaminat, dar interiorul lor a rămas intact. Acolo au descoperit cercetătorii 33 de grupuri de virusuri, dintre care 28 sunt necunoscute de ştiinţă: „Microbii din cele două mostre sunt foarte diferiţi între ei, ceea ce înseamnă că trăiau în condiţii foarte diferite de climă în momentul în care au rămas prinşi în gheţar”.

„Suntem foarte departe de a preleva întreaga diversitate de virusuri de pe Pământ", a declarat Chantal Abergel, cercetător în virologie la Centrul Naţional Francez pentru Cercetări Ştiinţifice.

Lucifer
23.01.2020, 21:44:54

Cred că era mai corect "viruşi" nu "virusuri".

Daniel-Florin Abel
24.01.2020, 00:05:51

+Lucifer Ba ''virusuri'' e corect. ''Virusii'' sunt la calculator.

mihailovici mihail
23.01.2020, 21:52:12

Jeorjica nataraule - iti doresc multe succesuri la dezghetarea virusurilor . Si ce zici tu ca faci pe aici - esti gazetar?

+1 (1 vot)